گروه مغز و اعصاب کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

این سایت به منظور تبادل اطلاعات در زمینه مغز و اعصاب کودکان ایجاد شده است

گروه مغز و اعصاب کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

این سایت به منظور تبادل اطلاعات در زمینه مغز و اعصاب کودکان ایجاد شده است

پیام هفته: نکاتی درباره فرزندپروری (1)

گروه اعصاب اطفال | سه شنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۵۹ ق.ظ | ۰ نظر




سه سال اول زندگی کودک، بیشترین تلاش کودک برای به دست اوردن استقلال است. کودک قبل از یکسالگی کاملا قادر به درک خواسته پدر و مادر است و گاهی به خاطر حفظ استقلال از انجام ان کار سر باز میزند. حال اگر پدر یا مادر، خشمگین و درگیر بازی شوند، کودک از داشتن قدرت کنترل انها لذت خواهد برد و این کار ادامه خواهد داشت که نامش را لجبازی می نامیم.
نود درصد پدر و مادرها مشکل لباس تن کردن کودک را دارند. گاهی کار به جایی می رسد که جیغ و گریه کودک شما را از بیرون رفتن منصرف می کند یا برعکس کاربالا میگیرد و شما بی توجه به دست و پا زدن کودک لباس بر تنش میکنید و بکش بکش او را سوار ماشین می کنید. 
کودک از این رفتار چه می آموزد؟
کودک می اموزد روابط بر پایه جنگ است و کم کم در هر موردی مخالفتش را ابراز میکند. وقت غذا خوردن بازی در می اورد، یا وقت اموزش دستشویی همکاری نمی کند چون همکاری را نیاموخته است.
اولین قدم برای کمک به کودک در تعویض لباس ارامش است. باید به کودک زمان داد. اگر به خاطر دیر شدن مدام هولش کنیم معمولا کارها را ارامتر انجام میدهد، پس ده دقیقه زودتر بیدار شویم تا زمان بیشتری داشته باشیم.

در تمام مدت با او صحبت کنید و به او بگویید دارید چه کار می کنید: «خب، الان می خوام پیرهنت رو تن ات کنم... می شه این دست ات رو بکنی تو آستین ات؟ آفرین، آهان! حالا اون یکی دست ات و ...» و در حین کار تعریف و تمجید کنید تا مشارکت بیشتری انجام دهد.

به کودک نشان ندهید تحت تاثییر مخالفتش قرار گرفتید. بگذارید خودش انتخاب کند. اول به او دو انتخاب دهید. در صورت عدم همکاری، اجازه بدید با لباس منزل به مهد برود تنها لباس مناسب را همراه داشته باشید. کودک به محض ورود متوجه نامناسب بودن لباسش میشود و از شما کمک خواهد خواست. در نتیجه اعتمادش به شما بیشتر خواهد شد.
  • گروه اعصاب اطفال

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی